donderdag 27 februari 2014

Steunpunt Mantelzorg


| door Herman Tuning |

Op 22 januari bezochten Maaike Ballieux en Herman Tuning het Steunpunt Mantelzorg (onderdeel van Amstelring Osira) en spraken uitgebreid met Anne-Marie de Rooy, mantelzorgconsulent bij deze organisatie.

Het steunpunt mantelzorg stelt de mantelzorger centraal en biedt ondersteuning in brede zin aan mantelzorgers.

Mantelzorgers zijn mensen die langdurig en intensief voor iemand met een chronische ziekte of handicap zorgen. Bij mantelzorg is er altijd sprake van een familieband, of een andere hechte relatie, tussen de mantelzorger en degene die de zorg ontvangt.

De ondersteuning is heel divers, en bestaat onder andere uit het organiseren van  bijeenkomsten voor mantelzorgers. Zo zijn er gespreksgroepen, bijvoorbeeld voor ouders van een chronisch ziek of gehandicapt kind, partners van dementerenden en chronisch zieken en is er het Mantelzorg en Alzheimercafé, en worden er cursussen georganiseerd.

Ook  aan individuele mantelzorgers biedt het Mantelzorg Steunpunt informatie en advies over alle zaken met betrekking tot mantelzorg.



Vrijwilligers

Het steunpunt helpt ook door met de mantelzorgers in gesprek te gaan en te kijken waar er ondersteuning nodig is. Die kan geboden worden door vrijwilligers die betrokken zijn bij het steunpunt. Dat gebeurt bij de mensen thuis, en is bedoeld om de mantelzorgers te ontlasten. Zo kunnen mantelzorgers even op adem komen en activiteiten voor zichzelf doen. Zij doen dit in het gebied Amstelland en Meerlanden.

De problematiek waar de ruim 200 vrijwilligers van het steunpunt mee te maken krijgen is heel divers. Het is dan ook heel belangrijk om de vrijwilligers goed te begeleiden en de vrijwilligers in te zetten daar waar het aansluit op hun interesse. Ook moeten de vrijwilligers goed getraind worden.

Soms is de problematiek te groot, bij voorbeeld in het geval van dementie of een psychiatrisch ziektebeeld, en is het lastig om een vrijwilliger in te zetten. Het is dan ook belangrijk om te beseffen dat vrijwilligers altijd aanvullend zijn op professionals. Dat laatste is iets wat Anne-Marie altijd benadrukt in gesprekken.

De mantelzorgers die worden ontlast door de vrijwilligers waarderen deze hulp heel erg. De vrijwilligers  halen hun voldoening uit de hulp die zij verlenen, en ook uit de waardering die zij krijgen vanuit het steunpunt zelf. Anne-Marie vertelt dat het steunpunt met regelmaat een cursusdag organiseert voor de vrijwilligers, waarbij zij met elkaar over hun ervaringen kunnen praten, en nieuwe dingen leren.

Mantelzorg Steunpunt werkt ook met vrijwillige netwerkcoaches. Zij bieden hulp bij het versterken van het sociaal netwerk als dit door ziekte, zorg voor iemand, wegvallen van een naaste of andere zaken die mensen treffen, te klein geworden is.

Om allochtone families te kunnen helpen zijn er de vrijwillige zorgambassadeurs. Zij spreken naast Nederlands ook hun moedertaal en kennen de cultuur. Zij geven informatie in o.a het Arabisch, Chinees en Spaans

Meer mensen nodig

Hoewel er in de regio ruim 200 mensen worden ingezet als vrijwilliger, is dit veel te weinig, met als gevolg dat mensen soms te lang moeten wachten op de hulp en ondersteuning die zij nodig hebben. Er wordt dan ook veel gedaan aan het werven van nieuwe vrijwilligers. Het blijkt dat de rechtstreekse benadering de meeste vruchten afwerpt. Weinig vrijwilligers worden aangemeld via de vrijwilligerscentrale. Soms wordt geflyerd in de buurt of worden er “stoppertjes” in de lokale bladen geplaatst. Echte advertenties om te werven zijn te duur.

Zoals gezegd werkt de mond op mond reclame het beste. Via het netwerk van kerken, thuiszorg, etc. worden mensen rechtstreeks benaderd met de vraag of zij dit soort vrijwilligerswerk willen doen.

Aanbesteden is onwenselijk

De relatie met de gemeente Haarlemmermeer is goed. Wel is het ieder jaar weer spannend wat er met de subsidie gebeurt, wat onvermijdelijk een effect heeft op de bedrijfsvoering.

Als een gemeente de subsidierelatie zou verbreken en zou gaan aanbesteden op mantelzorgondersteuning, dan gaat onherroepelijk veel expertise, kennis van de lokale situatie en een groot vrijwilligersbestand verloren. Dat lijkt een zeer ongewenste stap. Bijvoorbeeld, wat gaat er dan gebeuren met de vrijwilligers, die zich verbonden voelen met het steunpunt zoals het nu bestaat, en met diegene bij wie zij komen helpen? Het is bovendien belangrijk te beseffen dat het voor mantelzorgers vaak een ingewikkeld en emotioneel proces is om hulp toe te laten. Mantelzorg is privé en staat dicht bij de mensen zelf. Met intensieve contacten vanuit het steunpunt mantelzorg, zowel met de mantelzorger, als met de vrijwilliger, lukt het om de hulpvrager en de vrijwilliger aan elkaar te koppelen.

Menselijke relaties laten zich inderdaad slecht aanbesteden, is onze gezamenlijke conclusie.

Meer informatie: 
http://www.amstelring.nl/thuis-blijven/mantelzorg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten